Lue lisää Spinestä 

  

  • Spine Functional valmennus raskauden aikana

    Spine Functional valmennus raskauden aikana

     

    Spine functional harjoittelu sopii erinomaisesti raskauden aikaiseen harjoitteluun.  Harjoittelu antaa loistavia työkaluja asiakkaalle huomioida kehon asennossa tapahtuvia muutoksia, ylläpitää lihasvoimaa ja liikkuvuutta sekä ennaltaehkäistä mahdollisia raskauden aikaisia alaselkä- ja lantiokipuja raskausaikana. ”Halusin huomioida kehoani raskausaikana ja ennaltaehkäistä mahdollisia tulevia raskausaikaan tyypillisiä ongelmia, joten Spine valmennus tuntui houkuttelevalta ja hieman erilaiselta kokonaisuudelta”, kertoo valmennettava Kaisu.

    Spine functional valmentajana toimiva Minna kertoo, että jokainen harjoitusohjelman osio suunnitellaan yksilöllisesti vastaamaan asiakkaan tarpeita. Minna tähdentää, että asiakkaalla mahdollisesti jo olemassa oleva harjoitusohjelma huomioidaan valmennuksessa. Valmennukseen osallistunut Kaisukin kertoo käyneensä jo aiemmin kuntosalilla. ”Olen harjoitellut kyllä säännöllisesti, mutta huomasin vaikeuksia tietyissä liikkeissä kuntosalilla, kun vatsa alkoi kasvaa ja en ollut oikein varma, miten olisi järkevä jatkaa. Huomasin myös, että raskauden myötä alaselkä alkoi oireilla ja yläselkä tuntui olevan jumissa, joten kaipasin neuvoja liikkuvuuden ylläpitoon” Kaisu kuvailee. Alkukartoituksen perusteella pystymme havainnoimaan asiakkaan asentoa sekä lihasten toimintaa ja nivelten liikkuvuutta, joka antaa pohjan harjoitusohjelman luomiselle. Minna näyttää muutaman yksinkertaisen ja helpon testiliikkeen, jotka antavat heti valmentajalle näkemystä, mikä on asiakkaan lähtötilanne. Yhdeksi huomioitavaksi asiaksi Minna nostaa asiakkaan perusasennon, joka ison vatsan myötä muuttuu painon jakautumisen osalta.  ”Lannerangan notko kasvaa, lonkankoukistajat kiristyvät, yläselkä pyöristyy ja usein tapahtuu myös nivelesiteiden löystymistä ” Minna kertoo.  Nämä muutokset huomioidaan Spine functional valmennuksessa yksilöllisesti. Usein valmennussuhde jatkuu asiakkaan kanssa koko raskauden ajan ja vielä sen jälkeenkin siihen asti, kun raskaudenjälkeinen riittävä palautuminen on varmistettu. ”Ja usein myös sen jälkeenkin” Minna nauraa.

    Raskauden aikana huomiota kannattaa kiinnittää etenkin kehonhallintaan, sillä kehon painopisteet muuttuvat vähitellen ja moni kärsii myös selän ja lantionalueen kiputiloista raskausaikana. ”Onneksi hakeuduin valmennukseen, sillä hetken oireillut alaselkäni ei ole ollut enää kipeä uusien harjoitteiden myötä. Erilaiset liikkuvuusliikkeet tuovat itse asiassa kivaa vaihtelua aikaisempaan saliharjoitteluuni verrattuna”, kertoo Kaisu harjoitteiden hyödystä. Kehon optimaalinen kuormittaminen ja hyvän ryhdin huomioiminen jopa siis ehkäisevät ja usein ainakin helpottavat raskauden mukana tuomia vaivoja.

    Minna kertoo, kuinka Kaisun saliharjoitteluohjelmaa muokattiin hänen aloittaessa Spine valmennuksessa. Harjoittelussa voidaan raskauden aikana huomioida asennot, joissa liikkeet ovat helpompi suorittaa. Osa liikkeistä voi raskauden edetessä olla esimerkiksi hankala suorittaa laitteissa ison vatsan kanssa, jolloin vaihtoehtoisia liikkeitä kannattaa soveltaa toiminnallisen harjoittelun kautta, jolloin voimme monesti yhdistää myös voimaharjoitteluun kehon asennon hallintaa. ”Vaihdoimme esimerkiksi jalkaprässin ja tangolla tehdyn kyykyn tilalle kuminauhan ja pallon avulla tehtäviä liikkeitä”. Tärkeää on huomioida, että raskaana oleva asiakas pystyy suorittamaan liikkeen turvallisesti ja hallitusti. ”Oli mielenkiintoista huomata, kuinka liikkeet tuntuvat aivan eri tavalla, kun joku kertoo ja näyttää missä kohdin kehostani pitää saada aikaan liikettä ja joku kohta samalla pitääkin pysyä paikallaan. Enpä ollut aiemmin kaikkiin näihin asioihin muistanut keskittyä” Kaisu naurahtaa ja toteaa myös, että vaikka harjoitteet eivät ole samalla tavalla niin tiukkoja kuin aiemmin niin kropassa treeni tuntuu tehokkaammalta.

    Keskivartalon tuen kontrollointi muuttuu raskauden loppua kohden haastavammaksi, jolloin osa liikkeistä täytyy joko keventää erilaisia alkuasentoja tai välineitä hyödyntäen sekä mahdollisesti soveltamalla uusia harjoituksia ohjelmaan kehon tilanteen mukaan. Minna ja Kaisu ovatkin juuri tekemässä ohjelmaan muutamia muutoksia, sillä edelleen kasvanut vatsa tuntuu tukalalta tietyissä asennoissa. Minna sanookin, että etenkin raskaana olevan asiakkaan kohdalla on tärkeä olla kuulolla, miten asiakas kokee ja tuntee erilaiset harjoitteet kehossa sekä miten kehossa tapahtuvat muutokset näkyvät harjoitteiden suorittamisessa ja hallinnassa. Harjoittelun yhtenä tavoitteena tulee myös raskaana olevan kohdalla olla kokonaisvaltainen hyvinvointi, jolloin harjoittelun ei pidä olla etenkään raskauden loppuvaiheessa tiukkaa suorittamista vaan painopiste saa siirtyä enemmän avaaviin ja rauhoittaviin liikkeisiin.

    Harjoittelun lopussa kehoa palautellaan edeltävistä harjoituksista ja yksi hyvä keino rauhoittaa kehoa on yhdistää liike ja hengitys. Hengitykseen keskittyminen toimii rauhoittavana ja rentouttavana ja antaa myös mielelle tasapainoa. ”Minua itse asiassa alkuun melkein nolotti mennä pallon päälle istumaan ja hengittelemään kun tuntui, etten oikein tee mitään” Kaisu kommentoi. ”Mutta tällä hetkellä harjoituksen lopettelusta pallon kanssa on tullut oikeastaan tärkein harjoitus ja minulle jää jotenkin harmoninen olo treenistä.” Minnakin naurahtaa ja sanoo, että harjoittelun kokonaisuudesta tulisi asiakkaalle jäädä hyvä mieli, sekä toki myös tuntemuksia kehossa hallinnan, voiman ja liikkuvuuden yhteistoiminnasta.

     

      Takaisin

Miten Spine Functional syntyi?

Käy lukemassa tarinamme

MITÄ ASIAKKAAMME SANOVAT?

 

 
SPINE FUNCTIONAL       info@spinefunctional.fi      www.spinefunctional.fi